Sødalskolens SFO

Kære forældre og børn

Vi vil gerne byde dig velkommen til vores dejlige SFO.
På denne side vil vi fortælle, lidt om vores hverdag og praktiske oplysninger som er gode at vide.

• Læs op

I SFO har vi et mål: Trivsel

Alle børn skal føle sig som en del af et fællesskab.

Vi vil gerne give børnene en oplevelse af at mestre, at holde ud når noget er svært, oplevelsen af at man pludselig er blevet dygtigere. Vores mål er at udfordre børnene og give dem nye og anderledes oplevelser, så de dermed oplever at mestre noget nyt.

Dagen i SFO

For nogle børn starter dagen i vores morgenåbning fra 6.30 - 7.55, men for langt de fleste starter dagen i SFO når de får fri fra skole, oftest kl.13.15.

For 0.kl og 1.klasse gælder det at de bliver ”hentet” af en pædagog, en tryg overgang er prioriteret. Jeres barn skal så lære at ”krydse” sig ind på vores Tabulexskærm. Her har de også muligheden for at vælge en aktivtitet, hvis de har lyst.

I tidsrummet mellem 13.15 – 16.00 har vi fokus på at gennemføre vores aktiviteter, samtidig med at børnene skal have lov til at lege det de har lyst til og er optaget af, med og uden voksne. Ved 16.00 tiden lukker vores store aktiviteter som regel ned, og alle børn og voksne samles i Søfolket, her vil der være fokus på at skabe ro og tid, samle op på dagen og måske få en lille bid mad.

I SFO´en tilbyder vi mange forskellige aktiviteter. Nogle aktiviteter er planlagte på forhånd, disse har i som børn/forældre mulighed for at snakke om og forholde jer til når I modtager SFOéns aktivitetsskemaer, dem vil I modtage på AULA. Derudover tilbyder vi også aktiviteter på selve dagen/ugen, begge former for aktiviteter kan ses på vores Tabulex, hvor det enkelte barn selv kan vælge sig på.
    Fælles for vores aktiviteter er at vi bestræber os på at lave aktiviteter, som har en faglig og produktiv høj kvalitet, tage højde for alder/køn og ikke mindst hvad vi oplever at børnene er optagede af. Vi forsøger at skabe rammer og rum, så børnene og de voksne der er sammen om aktiviteten kan fordybe sig og være til stede.

Vinterbadning, ja det lyder skørt, men det er SÅ sjovt og lidt koldt. Når det bliver vinter, så tilbyder SFOén mulighed for at komme med ud og vinterbade.

Som en fast aktivitet har vi hele året Ude-dag i SFOén hver onsdag. Her er der rig mulighed for at bruge vores skønne udearealer, legeplads og ikke mindst vores bålhus, hvor der altid er lidt mad eller drikkelse. Vi prioriterer at børnene er med så meget som muligt i processen.

Vores fysiske rammer

Søfolket er SFOéns base for 0. og 1.klasse i SFO, her er der altid en voksen, og der er altid tid til en snak. Lokalerne er målrettet med aktiviteter og rum, hvor der er plads til leg og ro. Det er også i Søfolket at alle børn samles til sidst på dagen ca. kl. 16.00. Her er der mulighed for at slappe lidt af, efter en lang skoledag.

Lindehuset er base for 2. og 3.klasse i SFO. Her tilbydes hyggetid og aktiviteter som er målrettet netop de store. Lindehuset har sit eget køkken, flere små lokaler og en dejlig lille have.

Der ud over så råder vi over en stor ny skolegård /legeplads, en lille skov og vores grønne areal og bålhus.
    Vi er også så heldige, at vi som regel råder over skolens to gymnastiksale, og vi har også som noget helt nyt, et motorikrum, hvor der er fokus på at vores børn skal være aktive og bruge deres krop!

Åbningstider og kontakt

Er du allerede forælder i SFO, så skriver du bare via Aula. Du kan også altid ringe i vores åbningstid.

Sødalskolens SFO

Åbningstider
    Mandag - tirsdag: kl. 6:30 - 8:00 og 13:10 - 17:00
    Onsdag - torsdag: kl. 6:30 - 8:00 og 13:10 - 17:00
    Fredag: kl. 6:30 - 8:00 og 13:10 - 16:30

Åbningstider i skoleferier og på skolefridage

Mandag - torsdag kl. 6:30 - 17:00
    Fredag kl. 6:30 - 16:30

Sådan får du plads i SFO

Alle børn fra 0. til og med 3. klasse er garanteret en plads i SFO. Du skal bruge Digital Pladsanvisning til at få en plads.

Sidst opdateret: 2. februar 2024